Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Provotyping - Duurzame toekomstbeelden ontwikkelen en waarmaken

Hoe creëer je een verbindend toekomstverhaal voor je organisatie? In een tijdperk van groeiend bewustzijn voor biodiversiteit, klimaat en nieuwe richtlijnen als ESG, transformeert duurzaamheid onze maatschappij. Stefaan Vandist haalt voor zijn boek inspiratie uit baanbrekende voorbeelden op het snijvlak van wetenschap, technologie en creativiteit. Een preview.

Stefaan Vandist | 15 augustus 2024 | 2-3 minuten leestijd

In deze turbulente tijd waarin het herstel van onze verbroken verbinding met de natuur, de samenleving en onszelf centraal staat, ontbreekt het schrijnend aan de nodige verbeeldingskracht. We ervaren dat het huidige verhaal niet langer voldoet om een hoopvolle (laat staan opwindende) toekomst te bewerkstelligen. De wereld schreeuwt om een nieuw, groots verhaal om in te geloven. Gelukkig kan het script voor dit verhaal voortkomen uit de bundeling van talloze grote en kleine initiatieven. 

Provotyping is zowel een oproep als een methodiek om geen genoegen te nemen met een bijrol, maar de hoofdrol op te eisen in een toekomstgeïnspireerd narratief dat we in vier stappen tastbaar en zichtbaar maken. Zie daarvoor ook het Provotyping Canvas dat voorin en achterin het boek staat gedrukt. 

WHAT IF?

De kiem van alles ligt in het ontvouwen van een aantrekkelijk en verbindend toekomstbeeld. Een prikkelende blik op de toekomst is krachtiger dan cijfers en statistieken. Het zet onze drijfveren onder de juiste spanning en biedt een stip aan de horizon. Met een richtinggevende visie op de toekomst kan het narratief van jouw organisatie of initiatief stap voor stap vorm krijgen.

COALITION OF THE WILLING

Je zal die toekomstvisie gauw nodig hebben om er een ‘alliantie van bereidwilligen’ rond te cultiveren. Werk samen met mensen en organisaties binnen en buiten je sector die belang hebben bij het verwezenlijken van datzelfde toekomstbeeld. Ongeacht de omvang van je organisatie, verander je de wereld niet in je eentje. Met een 'coalition of the willing' creëer je jouw eigen kracht van verandering om de regels van het spel te herschrijven.

PROVOTYPING

Bevrijd dat mooie toekomstvisioen zo gauw mogelijk uit de vergaderzaal. Opdat mensen het echt kunnen ervaren, vertalen we het naar een zichtbaar en tastbaar 'provocerend prototype': we doen het bestaande zachtjes geweld aan, en houden het de spiegel voor van iets nieuws. Voeg wat verwondering toe aan de beleving en er ontstaat magie: je opent de geesten voor vernieuwing en steekt het creatieve licht aan. Mensen gaan het snappen zodra ze het zien.

CELEBRATION

In een communicatieuniversum waar de toekomst vaak gevangen zit in doemscenario’s, droge rapporten en technische termen, wil ik pleiten voor een radicaal andere aanpak: feest vieren.

Vieren van nieuwe inzichten en doorbraken dankzij provotyping werpt een stralend licht op de weg vooruit. Zodra er iets te vieren valt, komt iedereen graag mee in de spotlights staan. Celebration resoneert diep in onze harten, dus zorg voor applaus voor iedereen. 

Met dit boek richt ik me tot de snelgroeiende groep van impact professionals. Mensen voor wie werk, innovatie, educatie, technologie, wetenschap en ondernemerschap niet alleen leiden tot winst, maar ook tot de groei van maatschappelijk, sociaal, ecologisch en cultureel kapitaal. In een proces van provotyping wil ik met hen het pad effenen. Een pad van het oude normaal naar het nieuwe subliem.

Over Stefaan Vandist

Stefaan Vandist besloot na een succesvolle carrière als merkstrateeg bij het internationaal geprezen reclamebureau Duval Guillaume zijn passie voor creativiteit en strategie te richten op duurzaamheidsvraagstukken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden